La Passió de Llinars del Vallès
Àmbit

Representacions, escenificacions, jocs i esports tradicionals

Imatge de presentació

Identificació

Codi

IPCIV-4-016

Nom propi de l'element

Veniu a mi. La Passió de Llinars

Altres denominacions

Passió, Passió Llinars, Veniu a mi.

Grup i/o comunitat

Grup de teatre Till-Tall

Idioma d'expressió / Variant dialectal

Català

Breu descripció

https://youtu.be/_f5eZX1juzw

(En elaboració)

La Passió de Llinars, com el propi nom indici, és la representació de La Passió de Crist.

Data identificació

24/03/2018 01:23 PM - 25/06/2021

Localització

Localització

Llinars del Vallès

Descripció de la localització

Llinars del Vallès es troba situat a la comarca del Vallès Oriental i forma part del Baix Montseny. La superfície del municipi és de 27,6km2 i compta amb 9.938 habitants al 2019 que es coneixen com a llinassenc i llinassenca. Els nuclis urbans que pertanyen al temer municipal són, per ordre alfabètic, el Coll, Collsabadell, Llinars del Vallès, el Pla Morató, Sanata, Sant Carles i Sant Josep.

Els punts d’interès de la vila i el municipi són, entre d’altres, la Torrassa del Moro considerat Bé Cultural d’Interès Nacional, el Castell del Far i la construcció funerària neolítica anomenada Dolmen de Pedrarca. També cal destacar el Teatre Auditori de Llinars (TA) que acull La Passió de Llinars.

Datació

Data de realització

24/03/2018 01:25 PM - 25/06/2021

Periodicitat

Anual

Descripció de la data de realització / periodicitat

La representació de “Veniu a mi. La Passió de Llinars” es representa els dos caps de setmana anteriors a la Setmana Santa. En el cas del 2020, les representacions estaven programades el 28 i 29 de març i el 4 i 5 d’abril.

Descripció

Descripció general

La representació de la Passió de Crist va des de l’últim sopar fins a la seva crucifixió i resurrecció, en que a través de diferents personatges i escenaris es relaten els diversos moments contats a la Bíblia i que s’han adaptat per a la seva representació.

En el cas que ens ocupa, Veniu a mi presenta la història des d’un punt de vista femení en que es dona més protagonisme a les dones, com Maria o Maria Magdalena, i descobrir a través d’aquests personatges més tendresa i humanitat. En el cartell d’aquest any 2020 es veu la clara intenció de voler mostrar el paper de la dona i amb la imatge escollida es transmeten unes característiques de les dones en l’obra, que són les dones com a protagonistes, com a guies, com a transmissores del missatge i com a testimonis de la història que es conta.

El text actual utilitza una llenguatge fresc i actual que apropa actors i públic per tal que hi hagi una connexió i es pugui descobrir el missatge original de Jesús. Aquest any 2020 s’han afegit alguns petits canvis com en la decoració de l’escenari fent-ho més auster per donar protagonisme als personatges i les seves paraules i alguns canvis en l’elenc ja que en els moments clau els personatges femenins prenen més força.

La durada aproximada de l’obra és de dues hores i quaranta-cinc minuts, fet característic propi ja que les altres Passions són més llargues, incloent els 15-20 minuts de pausa a mitja part i l’esquema que segueix és el següent:

  • Vida Pública

            Quadre I          Pròleg

            Quadre II         Bateig al Jordà

            Quadre III        Noces de Canà

            Quadre IV       Cafarnaüm

            Quadre V        Simó, el fariseu

Quadre VI       La filla de Jaire

Quadre VII      Missió dels deixebles i Pare Nostre

Quadre VIII     Retrobament

Quadre IX       Sila, el centurió

Quadre X        Benaurances

Quadre XI       Dominus flevit (El Senyor la plorar)

 

 

  • Passió

Quadre XII      Pròleg

Quadre XIII     Entrada a Jerusalem

Quadre XIV     Judes i Baruc

Quadre XV      Es consuma la conspiració

Quadre XVI     Últim sopar

Quadre XVII    Gentsemaní

Quadre XVIII   Judici del Sanedrí i negacions de Pere

Quadre XIX     Pere i Judes

Quadre XX      Jesús davant Pilat

Quadre XXI     Barrabàs i Sila

Quadre XXII    Joan anuncia la desgràcia

Quadre XXIII   Crucifixió

Quadre XXIV   Ha ressuscitat!

Quadre XXV    Epíleg

Història i transformacions de l'element

L’any 1995, desprès de realitzar un buidatge dels quatre evangelis i una documentació pertinent, Reyes Barragán i Carles Muñoz comencen un primer esborrany d’una nova obra de La Passió amb l’objectiu de fer-la més viva, propera i diferent a la resta de les Passions. L’obra inicial queda parada durant tres anys fins que al 1998 Reyes la recupera i la transforma. En aquesta nova obra es redueixen personatges i decorats i s’incorporen narradors i escenes que marquen la diferència amb la resta i és la que es representa en l’actualitat.

El projecte per dur a terme la primera representació comença al setembre de 1999 quan el grup de teatre Till-Tall es reparteix els diferents papers i convida als habitants de Llinars a participar. I finalment s’estrena la Setmana Santa del 2000, coincidint amb l’any del jubileu.

Any rere any es va anar representant Veniu a mi. La Passió de Llinars. fins que els anys 2007 i 2008, per motius d’organització, no es va poder dur a terme però desprès d’una renovació del repartiment, més ganes i esforç de tots els implicats es va tornar a representar a l’any 2009 i fins a l’actualitat s’ha anat representant.

La Passió de Llinars va participar en la Trobada de Passions dels Països Catalans i en la Trobada de Passions Europees celebrades al 2005 i 2007 a Esparraguera.

L’any 2020 degut a la crisi sanitària pel coronavirus les diferents funcions van haver de ser suspeses quan ja estava tot preparat i s’estaven ultimant els últims detalls i assajos.

Processos i preparatius

Els preparatius abans de l’estrena comença mesos abans amb el repartiment dels papers a cada un dels participants i comencen els assajos per preparar els personatges però també la preparació de decorats, l’exercici per arribar a la connexió amb públic i l’aplicació de nous recursos cinematogràfics.

Participants/Executants

Els participants en la representació són el grup d’actors i actrius de Teatre Till-Tall que neix després que un grup d’amistats i coneguts formessin un grup amb les mateixes inquietuds artístiques. El grup ha anat creixent i integrant nous membres i d’altres que ho han deixat però sempre amb un nivell alt d’exigència i ganes de fer una bona feina i representar obres de gran rellevància com és La Passió.

En aquest grup, més enllà dels actors i actrius, també hi ha diferents participants que formen l’equip tècnic. A l’any 2020 la distribució és la següent:

  • Text i direcció: Reyes Barragán
  • Ajudant de direcció: María del Valle Fernández
  • Llum i so: David Auladell i els tècnics del Teatre Auditori
  • Patronatge i confecció: Encarna Teruel.
    • Ajudants de costura: Elena Illinca (mare), Elena Illinca (filla)
  • Maquillatge: alumnes de les escoles Colors Up, Mimètic Studio i Estudi Margaret
  • Regidoria, attrezzo i utillatge: M. Valle Fernández, Encarna Teruel i Elisabeth Basart
    • Auxiliars de regidoria: Merche Justícia i Anna Teruel
  • Reportatge fotogràfic: Nina A. Hausmann, Josep Ramon García i Gonzalo Moral.
  • Comunicació audiovisual: Tomàs Asensio i Anna Saula
  • Disseny publicitat: Xavi Morell
  • Recepció: Carme Roig, Montse Lorenzo, Martha Garcia, Conxi Morillas i personal del Teatre Auditori.

 

Patrimoni relacionat

Trobada de Passions dels Països Catalans

Trobada de Passions Europees

Actualment a Catalunya i al País Valencià es duen a terme representacions de La Passió a uns quants municipis:

  • Catalunya
    • Cervera: Crist, misteri de Passió
    • Esparreguera: La Passió d'Esparreguera
    • Olesa de Montserrat: La Passió d'Olesa
    • Ulldecona: La Passió d'Ulldecona
    • Vilalba dels Arcs: La Passió de Vilalba dels Arcs
    • Llinars del Vallès: Veniu a mi. La Passió de Llinars del Vallès
    • La Cava: La Divina Tragedia
    • Vilassar de Mar: Crist ha mort per nosaltres
    • Molins de Rei: La Passió de Molins de Rei
    • Sant Climent Sescebes
    • Sant Vicenç dels Horts: Auto Sacramental de Sant Vicenç dels Horts
    • Mataró : La Passió, els últims dies de Jesús
    • L'Escala: Via Crucis Vivent
  • Al País Valencià:
    • Benetússer: Setmana Santa de l'Horta de València
    • Ondara: La Passió d'Ondara
    • Torreblanca: La Passió de Torreblanca

Interpretació [ètic]

Precisions a la significació simbòlica / socioeconòmica

En l’actualitat, dintre d’un marc sociopolític global, trobem que sovint les religions es relacionen amb les guerres i tot tipus de violència però el que es vol aconseguir a través de la representació de la Passió de Crist és transmetre un missatge de pau i d’amor que és necessari i vigent. A més a més, amb Veniu a mi també es volen transmetre altres conceptes que van més enllà que altres Passions d’arreu al territori.

Com s’ha comentat en la descripció, a través d’una obra que tracta uns temes específics es poden transmetre valors i coneixements que el públic percep i assumeix de manera conscient o no però que interioritza i posa en valor.

Salvaguarda

Mesures de salvaguarda preses pel grup / comunitat

El grup ha participat en la Trobada de Passions dels Països Catalans i en la Trobada de Passions Europees al 2005 i 2007 que es van celebrar a Esparreguera.

Des del propi grup Till-Tall es creu que Veniu a mi te prou qualitat i originalitat per ser considerada com La Passió del Vallès Oriental (ja que és la única que es representa en les terres vallesanes).

Protecció jurídico-administrativa / reconeixement patrimonial

La Passió de Llinars forma part de la Federació Catalana de Passions juntament amb altres localitats que també representen

Recursos associats

Vídeo (online)

Informació técnica

Redactor/a de la fitxa

Marta Valdevieso Font

Data de realització

24/03/2018

Actualitzacions de la fitxa

25/06/2021

Projecte/Recerca

Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial del Vallès